Письмо редактору

Один у Франції: Фінал

Молодий дизайнер і друг редакції нас Арсеній Чубич 40 днів подорожував по Франції пішки з одним рюкзаком і наметом. На наше прохання він вів дорожній щоденник про місця і людей, які зустрічалися йому на шляху. У завершальній частині Арсеній пише про перший досвід дикого кемпінгу, забуту пляшку крафтового сидру, своєму дні народження в колі нових друзів, поїздці в Нормандію і початку шляху додому.

Ніч 21. Перший досвід дикого кемпінгу

Намет я поставив біля струмка: вирішив, що з ранку мені знадобиться вода, щоб попити і вмиватися. Повіривши в те, що я зробив усе вірно (залишившись в лісі, а не в кемпінгу), я спокійно заснув. Ненадовго. Вночі мене розбудив якийсь шум. Виявилось, що не одному мені потрібна була вода. Це були дикі кабани. Точніше, молоді кабанчики. Не підозрюючи, що біля них хтось є, звіри плескалися, хрюкали, тупали і пили. Здається, їм було дуже весело. Я не знав, що робити. Думав, може, вони підуть самі, тому лежав, як мумія в труні. Але вони не йшли. Я тихенько узяв ліхтарик в одну руку, складаний ножик в іншу і продовжував лежати. У якийсь момент я вирішив, що якщо притягну їх увагу, вони злякаються і підуть. Я почав мерехтіти ліхтариком в наметі. Здається, вони принишкнули, але знаходилися так само близько. Я почав шуміти сумкою, спальником, гриміти кухлем і ложкою. У кінці я голосно крикнув. Кабани втекли. На адреналіні я вмить заснув. Тільки уранці в місті я дізнався, що уздовж річки йде основна кабаняча стежка.

День 22. Крозон, пляшка сидру і італійці

Будучи гордим собою від того, що довелося пережити минулої ночі, я попрямував назад до моря, яке до того моменту не бачив вже близько тижня. Шлях мав відбутися довгий, тому рано вранці я був на ногах. Вирішив спробувати упіймати машину до півострова Крозон, а далі – досліджувати його пішки.

Маленька історія про пляшку сидру

Упіймав машину. Взагалі, Бретань – ідеальне місце для того, щоб автостопить. Немає магістралей і широченних доріг, скрізь є місце для парковки, а місцеві дуже розташовані допомагати. Зупинився чоловік, на вигляд – років сорока. У багажнику у нього я помітив декілька ящиків сидру. Виявилось, що він володіє камерною фабрикою по виробництву крафтового сидру, який ніде не продається. Замовити його можна тільки особисто. Ми всю дорогу говорили про те, як бретонці люблять пити алкоголь. Він сказав, що це регіон, що лідирує у Франції, по вживанню вина. Перед тим, як висадити, він подарував мені пляшку сидру. Спочатку я відмовився, адже важко тягати літр сидру в скляній пляшці цілий день. Але де я ще спробую “не магазинний” сидр? Ніде. І я його узяв.

Весь день я мріяв про цей сидр. Я мріяв про те, як я приїду на пляж, поплаваю, знайду місце для намету, повечеряю і відкрию цей сидр. Я спеціально сходив в магазин, купив собі диню і козиного сиру. Коли сонце почало сідати, я попрямував до узбережжя. Оскільки йти було кілометрів десять, а сидру мені хотілося з кожною хвилиною все більше, я вирішив упіймати ще одну машину. Я склав усю їжу в ганчіркову сумку, щоб не так важко було нести за плечима. Туди ж я поклав і сидр. Туди ж відправився презерватив, що випадково вивалився на касі, який я завжди носив з собою в гаманці. Загалом, не сумка, а пакет першої допомоги. Упіймавши машину з молодим водієм, я доїхав до моря. Усе йшло за планом, який я до кінця вечора вигравіював собі в голові. Повечерявши, я зрозумів, що ось він – той самий момент. “Так-с, де тут моя пляшка”? – запитую я себе. Спохопившись, розумію, що залишив її разом з усією сумкою в машині у того хлопця, який мене підкинув до пляжу. Біс, як так можна облажаться?

Покинуті будівлі Парижу перероблять в стильні місця

Я посміявся і заспокоїв себе тим, що, напевно, хлопцю сумка з пляшкою сидру, динею, сиром і презервативом знадобилася більше, ніж мені.

Тим же вечором я прибув на Пуант де Сан-Эрно. Це було одне з перших місць, на яке я звернув увагу, складаючи свій маршрут ще в минулому грудні. Спустившись з обриву до чистісінького пляжу, я буквально впав в прозору солону воду. Людей там було трохи, оскільки пляж закритий і зовсім не туристичний. Щоб потрапити на нього, потрібно сходити вниз по обриву метрів 300. Я навіть заплив в невелику печеру, де птахи в’ють свої гнізда.

Там же на пляжі я зустрів італійських дітей: Веру і Маттео. Вони так само, як і я, спустилися з рюкзаками і виглядали, як діти з якогось инди-фильма про сквоты або бродяг. Маттео носив пов’язку на голові, прибравши мокре чорне волосся за вуха, а Віра – висока, струнка, світловолоса Биркин в строкатій спідниці і фенечках. Коли я піднявся назад на мис, ми зустрілися знову.

– Ти вже вирішив, де ночуватимеш? – запитала мене Віра.
– Ні, я думав піти куди-небудь чим глибше в гай.
– Давай залишимося тут. Дивися, навіть вогнище готове.
– Ви серйозно?

Коли я планував свою подорож, я навіть представити не міг, що ночуватиму на самому мисі, згори над пташиною печерою і прямо у обриву з кристально чистим океаном. Ми почекали, поки стемніє. За вечерею я розповів свою дивовижну історію про сидр, зате у дітей було пиво.

– Ми пропустили усі канікули, були з сім’ями. Тепер ми нарешті разом, тому дуже спонтанно вирішили поїхати у Францію.
– Невже тобі не самотньо одному? – запитала Віра.
– Мені здається, мені навіть краще, ніж вам удвох! – усміхнувшись, відповів я.

Трохи помовчавши, я додав, що, безумовно, зараз мені краще всього, тому що я зустрів їх. Увесь вечір ми просиділи біля багаття, спілкуючись. Діти розповідали мені про своє навчання, про Італію, запитували про Білорусь. Показали мені декілька сузір’їв, яких я не знав. Десь близько півночі діти пішли спати. Посидівши ще трохи, подивившись на зірки і послухавши звуки моря, я теж заснув.

День 23. Південь Крозона

Рано вранці, випивши чаю з дітьми і порадивши їм кемпінг Джуді в Уэльгоате, я попрямував до нижньої частини півострова Крозон в однойменне місто. З самого ранку погода була неймовірно дивна: густий туман дозволяв бачити навколо себе на відстані не більше тридцяти метрів. Кольори при такому тумані в місті – м’які і холодні. Для любителів техніки і кораблів Крозон – ідеальне місце. На узбережжі знаходиться “кладовище” старих дерев’яних човнів, у яких я надовго залипнув. Порисовав, пішов досліджувати клифы і шукати колонії мідій.

Лилль

15:32
Десь залишив рюкзак. Зняв його спеціально, щоб було зручніше спуститися до моря. Тепер не можу його знайти вже більше двадцяти хвилин. Але людей навкруги немає взагалі, хоча, може, вони просто не видно в тумані.

17:49
Туман настільки густий, що усе моє обличчя, одяг і рюкзак покриті росою. Здається, що мжичить дрібний дощ, але це просто застиглі в повітрі краплі, тому що коли коштуєш на місці – не намокаєш. Усе навколо такого приглушено холодного кольору, що немає слів. Градієнти моря, неба і піску вражають. Виглядає усе приблизно так само, як у фінальній сцені гри “Syberia”, в яку я грав в дитинстві.

Поки я віддаляюся від Крозона до південної частини півострова, за мною постійно йде пароплав. Але через туман я можу його тільки чути. Здається, що він десь дуже поруч – настільки голосно він сурмить.

22:13
Поставив намет десь біля моря. Завтра збираюся до найзахіднішої точки Франції.

День 24. Пуант дю Ра і Леонард

З рюкзаком я тепер на “ти”. Правильно усі говорили, що після першого тижня буде куди простіше. Зараз моє тіло звикло, і, незважаючи на знівечені ноги і синяки на стегнах, мені дуже легко йти.

День досить спокійний. Я дістався до мису після обіду, вдосталь належався на пляжі і наплавався в океані. Увечері, за традицією, відправився шукати місце, де поставити намет. Здається, я трохи знахабнів, тому що тепер вибираю не лише за критерієм “віддаленості” від людей, але і за критерієм “мальовничості виду”. Знайшов, з видом на океан і хвилі, краса!

Оскільки пляж знаходився в двох хвилинах від мого нічлігу, я спустився до нього, щоб дивитися на захід. На пляжі не було ні душі. Хоч там заборонено купатися, тому що він призначений тільки для серфінгу, я знову порушив правила – занадто вже тут принадні хвилі. Зайшовши у воду, я побачив, що до моїх речей на березі підійшов якийсь хлопець. Я відразу повернувся.

– Теж хочеться плавати, але я все не вирішувався, тому що тут не можна. А потім побачив тебе і ось, подумав, – сказав хлопець.

Леонард

Цей дев’ятнадцятирічний хлопчик з Кельна виявився таким же, як і я. За винятком того, що подорожує він більше масштабно: за місяць побував в дюжині європейських країн. Він тільки закінчив школу, увесь рік він подорожуватиме, житиме в наметі, учитиме мови і роздумувати. Ми відразу порозумілися, аж надто ми виявилися схожі. Намети, природно, ми поставили поруч, повечеряли, ще кілька разів поплавали. Вночі ми дісталися до маяка, промовивши всю дорогу туди і назад. Я підказав йому, куди краще з’їздити на півночі Бретані. А він запропонував мені повертатися у Вільнюс через Кельн, щоб познайомитися з усією його сім’єю: п’ятьма братами і однією сестрою. Засинаючи, думав про те, наскільки добродушні люди мені тут попадаються.

День 25. Локронан, чергові хіппі і акордеон Жо-Жо

Рано вранці ми з Леонардом попрямували в місто, щоб посидіти в кафе і упіймати хоч якийсь інтернет.

Мені ніби знову були чотири роки, коли я уперше побачив море

Вдень мене чекав Локронан – одне з наймальовничіших сіл Бретані, де часто знімають фільми. По дорозі я дізнався, що вона була названа кращим селом Франції вже декілька років підряд. І справді: кам’яні доріжки переплітаються з такими ж кам’яними будиночками, обвитими плющами, чайними трояндами і виноградною лозою. Мініатюрні дерев’яні віконця прикрашені розписними рамами і кольорами. У центрі села – древня церква романського стилю і кам’яний колодязь. Малювати хотілося кожен куточок.

Названий самий алкогольний гірськолижний курорт Європи

Увечері, діставшись до пляжу, я знову пішов плавати. Але цей раз відрізнявся від усіх інших: хвилі були в два рази більше мене, вода тепліша за повітря. Мені ніби знову були чотири роки, коли я уперше побачив море.

Увечері, по дорозі до наміченого місця нічлігу, мене зупинила компанія французьких хіппі.

– Ти напевно втомився з цим рюкзаком тягатися. Хочеш з нами вина?

Ну як тут відмовиш?

Просидівши декілька годин у пляжу, вони попрямували до своїх караванів. Пізніше з’ясувалося, що вони живуть в них вже більше чотирьох років, подорожуючи по Франції. Діти приготували мідії, дістали вино і, сидячи біля великого багаття, стали розповідати історії. Один хлопець приніс акордеон і почав грати. Він відіграв усі мелодії Яна Тирсена, “Очі Чорні” і “Калинку”. Він сказав, що акордеон – це його кращий друг, і звуть його Жо-Жо. І що навіть дівчина до нього ревнує. Намет у результаті я поставив між двома караванами, щоб не було сильного вітру.

Хлопець приніс акордеон. Він відіграв усі мелодії Яна Тирсена, “Очі Чорні” і “Калинку”. Сказав, що акордеон – це його кращий друг, і звуть його Жо-Жо. Що навіть дівчина до нього ревнує

День 26-29

Ці декілька днів я провів у океану, подорожуючи тільки пішки, ночуючи самостійно. Я зустрів ще одну сім’ю з собакою, який подорожує вже декілька років і живе у своєму каравані. Одного разу уранці біля мене бігали кролики, а ще зі мною до контакту увійшли два цікаві коні, які давали гладитися і чесати їх.

У якийсь момент мені навіть здалося, що я хочу залишитися саме в цих місцях до кінця літа. Я дуже довго планував відмітити свій день народження один у океану. Але саме цього дня мені захотілося побачити когось близького або хоч би знайомого. Тому було вирішено повернутися до Джуді в кемпінг. Насправді, ще від’їжджаючи вперше від неї, я знав, що перед поверненням в Литву я до неї заїду.

Я упіймав машину. За кермом був якийсь дивний мужик, який всю дорогу розповідав історії про те, як він переїхав з Марокко у Францію років 20 назад, про те, яка у нього велика сім’я і господарство, про жахливих французьких курей, які несуть дуже маленькі яйця, тому йому доводиться купувати англійських. І що свиня у нього хворіла довго, і що діти не уміють доїти корів. І найголовніше – усе це на французькому. За цими історіями він пропустив мій поворот. Після майже тижневого мовчання, я був просто виснажений. Увесь час, поки я йшов через ліс до Джуді в кемпінг, в голові у мене звучав його голос, кури, свині і діти.

День 30-34. Дорослішання

– Ти що, заблукав? Я тільки стала тебе забувати! – типова Джуді.
– У мене день народження, а мені хотілося його відсвяткувати з кимось, ну і далі ти розумієш!
– Вина хочеш? Я зараз закінчу і усе мені розповіси.
– Хочу. Джуді, я себе почуваю тут краще, ніж удома, де б не був мій будинок!

Антиб - Франція

Усі ці дні, природно, пройшли, як один. Я знову нічого не робив, при цьому постійно був зайнятий. Мэтт ще не поїхала, приїхала Демельза – партнер Джуді, її дівчина і любов усього життя. Разом з нею прибув і їх син – Морган. У них правда чудова сім’я. Демельза постійно з келихом вина в руці, з сигаретою в зубах, десь бігає і щось робить. У якийсь момент, втративши координацію, вона набила собі гематому під оком. На мій день народження ми їздили плавати в озері – було нестерпно жарко. Увечері Морган грав мені Beirut на укулеле, тому що хтось йому сказав, як я їх люблю. У останній день я купив вина і ми просиділи до ранку, розмовляючи біля багаття. Я розумів, що, замість того щоб подорожувати, витрачаю свій час в кемпінгу і сиджу на місці. Але мені було настільки добре, що абсолютно нікуди не хотілося йти.

Та все ж, день розлучення настав. Попрощавшись з усіма, ми з Джуді поїхали до дороги, щоб мені було зручніше упіймати машину.

– Запам’ятай! У тебе усе вийде. Ніколи не скаржся, задовольняйся тим, що є в даний момент і не міняйся : ти завжди віддаєш більше, ніж можеш узяти. Продовжуй в тому ж дусі, і люди самі до тебе звертатимуться.

Задовольняйся тим, що є в даний момент і не міняйся : ти завжди віддаєш більше, ніж можеш узяти

День 36. Почало дороги додому. Нормандія

Після декількох днів наодинці я зрозумів, що поступово природа і міста починають приїдатися. Я дивлюся на них, не відчуваючи того ж захоплення, що був раніше. Напевно, потрібно було виходити на фініш. Замість Нанта, до якого я так і не дістався, я вирішив, що натомість поїду в Этрета – улюблені фалезы Моне.

Нормандія інша. Потрапивши туди, я знову відчув, що я у Франції. Все-таки занадто Бретань відособлена від інших регіонів. Міста там більше, дороги ширші, курорти багатіші, а природи поменше. Добравшись в це славне містечко, я искупнулся востаннє в холодній воді, погуляв по тихих вулицях і попрямував до скель. Високі прямовисні фалезы ясно-молочного кольору покриті м’ятного кольору травою. Сонце, ховаючись за горизонтом, залило усі скелі рудим, пляж перестав бути холодним і відразливим. Як тільки сонце сховалося, повернулися колишні холодні кольори.

Я, тим часом, вирішив знахабніти востаннє. Поставив намет на одній з фалез. Повечерявши, я просидів ще довго, тому що до мене поступово прийшло розуміння того, що це кінець, що завтра я попрямую додому. Засинаючи на боці, крізь спальник і подушку я почув, як під моєю головою хтось риється в землі. Може, це була мишка або кріт.

День 38. Остання історія

Вже на десятій хвилині на автостраді в Париж, мені вдалося упіймати машину. Точніше, мені не вдалося, вона сама зупинилася. Мені назустріч йшов чоловік, який явно хотів щось сказати.

– Тут дуже небезпечно ходити! Давай ми тебе відвеземо туди, де ловити машину не так небезпечно. Ми з мамою поїдемо в село, а тебе залишимо край дороги.

Я погодився. Чоловік, на вигляд років шістдесяти, виявився дуже ввічливим французом.

– Знаєш, хоч ти і у Франції, але у нас тут і патруль є!
– Я знаю, вони вже не раз мене проганяли. Але мені нікуди йти, тут все одно найпростіше стопити, тому я повертався.
– Ми живемо недалеко, але я довезу тебе до зручного місця.

Названий самий алкогольний гірськолижний курорт Європи

Через пару хвилин, подивившись на годинник, він обернувся до мене.

– Насправді, ми дуже поспішаємо, тому що моя мама давно не бачила мою дружину, і вони хочуть зустрінеться. Тому ти поїдеш з нами пообідаєш, а потім я тебе довезу до дороги. І це не обговорюється. Усе, вирішено! Мій син поїхав в Азію подорожувати так само, як ти, тому сьогодні ти будеш замість нього.

Їх будинок виглядав так само, яким я собі його і встиг представити. Поросла трава, великі кущі троянд. Усередині видно, що усе зроблено своїми руками. Дерево, цеглина, кольорові глиняні тарілки. Усе настільки гармонійно і затишно, що мені було приємно признатися, що саме в такому будинку я б хотів прожити.

– Ми купили цей сарай, коли тут жили кури. І поступово зробили його нашим будинком. У нас немає розкоші усередині, ми звичайнісінькі люди. Але ми не так прості, раз самі побудували цей будинок. Стираємо руками, їздимо на старій машині. Але, мимохідь, подорожуємо по 4 місяці в році, тому що – на що ще витрачати гроші?

Дійсно, вони виявилися не так прості. Він пише музику і викладає в академії мистецтв, а вона – літературний критик. За обідом, який, здається, тривав години чотири, ми говорили. Говорили про музику, про книги, про Білорусь, про маріонетки, про ілюстрацію і художників. У якийсь момент його мама заснула, а він, ніби шістнадцятирічний підліток, закурив, сказавши, що не хоче її розстроювати. Я розумів, що мені потрібно їхати, тому що гарантії, що я упіймаю машину швидко, ніколи немає. Але мені так хотілося залишитися ще на декілька хвилин.

Під кінець, він подарував мені диск зі своїми композиціями, відвіз мене, і залишив край дороги одного.

Але я вже був далеко не один. У мене в голові були все ті, хто стався зі мною за час у Бретані. Я згадував Франческу з її дітьми, Жоржетт і усе її величезне сімейство, дивних дітей з данськими номерами, які на дорозі кинули в мене шматком хліба. Я згадав дорогу мені Джуді і її уїдливі жарти, її дивовижну сім’ю, Моргана. Я згадав ту пару з собакою, марокканця з англійськими курями, душевних італійських дітей, Леонарда, усіх голландських дітей, з якими мені довелося провести час в кемпінгах. Я згадав страшного мужика з плюшевою свинею на капоті, який підвозив мене до моря. Йдучи по дорозі, я почав згадувати, як я злився, радів, кричав, плакав, сміявся, сумував. Я почав згадувати те божевільне свято сім’ї, на якому мені довелося побувати. Я згадав, як навколо мене бігали два коні, як я втікав від змії, як я діставав величезного, жирного, розміром з мою долоню, слимака зі свого намету. Я почав згадувати ті жахливі устриці, усі банки консервів, які я перепробував. Я навіть ризикнув прикинути, скільки багетів я міг з’їсти за ці сорок днів. У якийсь момент я настільки глибоко провалився в спогади, що не помітив, як біля мене зупинилася машина. Вікно опустилося і раптом:

– Ви йдете в Париж? Давайте я вас підвезу!

– Спасибі! – посміхаючись, погоджуюся я.