Письмо редактору

Різдвяні канікули в Страсбурзі

Різдвяні канікули і сам Новий рік вже за традицією я вирішила відмічати зовні удома. Друзі люб’язно запросили мене у гості в Страсбург, як же було не скористатися таким подарунком долі і не відвідати одне з найзнаменитіших різдвяних міст Європи? Поїздка вийшла дуже активною і пізнавальною: була побачені 6 міст окрім Страсбурга і один шикарний замок 🙂 А скільки ще залишилося без моєї уваги!
Про те, як дістатися до Страсбурга, що подивитися в окрузі і скільки це коштує, я вже писала в першій частині свого звіту. Пропоную Вашій увазі другу частину 🙂

День 1. Москва – Карлсруэ – Страсбург
Вильоти в Карлсруэ компанія Bluewings здійснює (-ла) з нового терміналу Шереметьєво С. Він невеликий і цілком комфортний. Літак і туди і назад був приєднаний “рукавом”, що не може не радувати в зимовий час. Крісла в салоні цілком комфортабельні, зі спинками, що відкидаються. У вартість квитка входить холодний обід і безалкогольні напої. На борту пропонують товари дьюти-фри. В цілому політ пройшов дуже добре, прилетели-улетели вчасно без затримок і яких-небудь ексцесів.
Аеропорт в Карлсруэ дуже невеликий. На пограничному посту досить уїдливий усіх опитували, просили пред’явити зворотний квиток, уточнювали мету поїздки і призначення. Автобуси у Баден-Баден та ін. міста зупиняються прямо біля виходу, там же висить монітор з їх розкладом.
Прилетівши в Німеччину, ми швидко дісталися до Страсбурга, я була гаряче зустрінута моїми друзями, і увесь вечір, що залишився, ми ділилися враженнями і планами.

День 2. Замок Верхній Кенигсбург.
Оскільки 27 грудня був останнім днем, коли ходить трансфер до замку, я навіть не побачивши ще самого Страсбурга, поїхала туди.
Добравшись на автобусі до новомодного вокзалу, я спочатку трохи заблукала в нім.

Автомати продають квитки тільки за дрібницю або за картками з чіпом. У мене не було ні того, ні іншого, тому потрібна була каса, яку я ніяк не могла виявити. Стрілок і покажчиків на неї не було, мене направляли в одному напрямі, але я її впритул не бачила. Нарешті мною були помічені двері, що ведуть всередину вокзалу в самому його кінці. Як згодом виявилось, касових офісів два – північний і південний, справа і ліворуч вокзалу, працюють по черзі.
У офісі завжди дуже довгі черги (принаймні вранці, коли я там бувала). Враховуйте це, і приїжджайте завчасно. Я цього не знала, тому, простоявши за квиткам більше півгодини, запізнилася на найближчі потяги до Селеста.
Але незабаром все-таки діставшись до нього, я виявила автобус до замку прямо біля входу у вокзал Селеста (правіше від нього) і успішно доїхала на нім. Замок знаходиться досить високо в горах, тому там було дуже холодно (одягайтеся тепліше!), уся дорога до нього – суцільний серпантин, мабуть тому в зимовий час автобуси там не ходять – просто небезпечно.
Замок справив сильне враження – потужний, середньовічний, величезний. Якщо ви любите екскурсії, в касі можна узяти на прокат аудіогід за 4 євро. Я ж просто придбала квиток зі знижкою, пред’явивши талончик на проїзд в шатлі, узяла маленьку брошуру про замок російською мовою і ходила по ньому сама.

Історія його така. Замок був заснований в першій половині XII ст. Фрідріхом II Однооким (йому. Friedrich II der Einäugige), герцогом Швабии і Ельзасу. Спочатку замок мав назву Штауфенберг (Staufenberg) по назві гори, де розташовувався. Згодом він був неодноразово переданий з рук в руки від германських до французьких і навпаки власникам і до початку 20 віків від нього залишилися тільки зовнішні стіни. Архітектор Бодо Эбхардт взявся за його відновлення і трохи перестарався, внісши деякі елементи, не властиві часам спорудження споруди, наприклад, млин і головну вежу.

На огляд усього замку у мене пішло не більше 1,5 годин. Після цього по стежині я відвідала місце, де збереглися руїни (туди веде покажчик). Власне, більше там робити нічого. Він розташований так, що навкруги не походиш, оскільки кругом серпантинова дорога, по якій їздять машини. Залишалося тільки коротати час до найближчого автобуса в місцевому ресторанчику в середньовічним стилі, зігріваючись смачним супом (4,90 євро) і гарячим глінтвейном (2,3 євро).

По дорозі назад я вирішила не відразу їхати в Страсбург, а побродити по містечку Селеста. Він виявився дуже милим і затишним. У місті нескладно орієнтуватися, а обійти його центр можна за 1,5-2 години.
Повернувшись в Страсбург, я не могла ухати відразу додому, не відвідавши нарешті мету моєї подорожі. Від вокзалу до центру – собору Нотр Пані веде перпендикулярна дорога. У передноворічні дні народу на вулицях було дуже багато, тому помилитися з дорогою було складно. При наближенні до центру, ставало усе більш красиво – навкруги усе у вогниках і різдвяних прикрасах. Наряджені були навіть цілі вулички в одному стилі!

Так, задивившись на красу, що відкрилася мені, – вузька вуличка з білими, неначе засніженими ялиновими гілками, білими ведмедиками на віконцях і світлими вогниками – я трохи не пропустила Кафедральний собор! Він виник так несподівано перед моїми очима, що я мимоволі ахнула)) Його оточував чарівний різдвяний базар, запах глінтвейну і безліч туристів з усіх кінців світу.

Доступ в собор вільний. Усередині прекрасні вітражі і гобелени. Поряд з собором інформаційне бюро, в якому можна придбати карту міста за 1 євро і узяти рекламні проспекти.

Німеччина. Неприступна фортеця Кенигштайн

День 3. Страсбург Вставши раніше уранці, я вирішила розпочати огляд міста з самої довколишньої до мене пам’ятки – Ради Європи. Цей комплекс будівель на березі каналів, по яких плавають лебеді і качки, удосвіта був особливо хороший.

Побродивши навколо нього, я відправилася в розташований поруч парк Оранжери. Це не просто парк, а центр відпочинку місцевих жителів з невеликим зоопарком, прекрасними доріжками для бігу і прогулянок, до того ж дуже красивий (особливо у весняно-літній час, як мені сказали).

Далі вже в компанії друзів ми попрямували бродити по місту. Погодували нутрій, що живуть на каналі

І попрямували на площу Республіки, навколо якої розташовані п’ять будівель, самими вражаючими з яких є Рейнський палац, Страсбурзька державна бібліотека і Державний театр. Перейшовши через канал, ми попрямували до площі Броя (Place Broglie), на якому був один з різдвяних базарів зі всякою смакотою. Глінтвейн – 2 євро, піца-багет – від 3,5 євро. Згорнувши до Домскому собору, я розгледіла його вже при денному освітленні. Будівля вражає своїми розмірами і величністю. Ну хіба що з Кельнским собором посперечається в цьому.

Від собору уздовж каналу Або ми пройшли в район, названий Маленька Франція. Це середньовічний квартал з множиною симпатичних фахверковских будиночків, мережею старовинних каналів і іншими цікавими спорудами. Це справжній маленький оазис в центрі великого сучасного міста.

Після прогулянки по Маленькій Франції, ми зайшли в протестанскую церкву Св. Мартина (?) і порівняли інтер’єри з католицькими.

Грузія: Кватахеви і Магалаанткари

День 4. Кольмар.
Квитки в Кольмар були куплені мною завчасно через інтернет і отримані в перший день вокзалі, тому я відразу пішла на потрібну платформу.
Від вокзалу Комара в центр міста треба трохи пройти, близько хвилин 20-ти. У будівлі біля музею Унтерлинден розташовується інформаційний центр, в якому можна узяти безкоштовну карту і отримати будь-яку інформацію, що цікавить. З цією картою я обійшла увесь центр міста години за 3, при цьому відвідуючи по ходу деякі магазини.

Місто надзвичайно красиве: безліч будиночків в стилі фах-верк, побудованих в 1600-1700-і роки, атмосфера свята, казкові пейзажі, різдвяні базари – усе це створило відчуття, що я потрапила в інший світ – світ дитинства, казки, де так затишно і чарівно, що хочеться зупинити час і залишитися в нім. Бродив під сильним дощем по місту, я остаточно і безповоротно закохалася в нього:)

Обійшовши усе навкруги, я вирішила з’їздити на автобусі в Рибовилле і Риквир. Знайшовши найближчу до центру зупинку Place de la 5eme DB, я чекала його більше 40 хвилин, але автобус так і не приїхав. Причому, на зупинці ні про які зміни розкладу не було ні слова, а по графіку у вівторок автобус мав там бути. Трохи засмутившись, я повернулася в місто і вже через декілька хвилин забула про цю дрібну неприємність.

Пробродив ще декілька годин по вузьких вуличках Кольмара, я повернулася до вокзалу, на якому автобус 106 стояв таки. Але оскільки час був вже пізніше, я повернулася в Страсбург, побродила ще по ньому і пішла додому.

День 5. Баден-Баден.
30 грудня, майже як в нікому не відомому фільмі, ми відправилися в лазню:))) а вірніше в термальний комплекс Каракалла, що знаходиться у Баден-Бадені.
Доїхавши до кінцевої зупинки автобуса 2, ми перейшли пішки через міст на сторону Німеччини. Прямо поряд з ним з того боку знаходиться залізничний вокзал Келя. Нас було п’ять, тому ми придбали земельний квиток (30 євро в касі, 2 євро збір за обслуговування) і через Appenweir дісталися до Баден-Бадена.

Там на місцевому автобусі (по земельному квитку безкоштовно) ми доїхали до центру міста – площі Леопольда і по покажчиках пройшли до Каракалли.

Вхідний квиток на 2 години коштує 14 євро, на 3 години – 17 євро, на 4 години – 20 євро. У купальнях дуже багато росіян, тому усі написи дубльовані рідною мовою. Система така: ви оплачуєте годинник на другому поверсі, вам видають браслет, ви проходите в кабінки для переодягання, одягаєте купальник, потім знаходите вільний осередок, в який складаєте речі і замикаєте її цим браслетом (на малюнку вказано як). З собою бажано мати тапочки, рушник, шапочку, гребінець, шампунь і гель для душу (ніде про це ні сказано, але з практики це усе знадобитися).
Купальні складаються з басейну усередині комплексу, двох зовнішніх з водоспадами, джакузі, вихровими потоками. Усередині на першому поверсі також є контрастні басейни, ароматерапия і сольова сауна. На другому поверсі – комплекс різних саун і лазень, вхід тільки без купальників 🙂
Двох годин цілком вистачить на відвідування тільки першого поверху. Ми придбали три години, за цей час неквапом усе по кілька разів відвідали, вдосталь навалилися у басейнах, джакузі і парних. Другий поверх наважилася відвідати тільки я:) Вистачило мене на 15 хвилин 🙂 Все-таки не властиво це російській людині паритися з незнайомими мужиками в одному місці 🙂
З купалень ми випливали вже втомленими і сонними, але зашли перекусити в китайський ресторан по дорозі. Перекушування несподівано для нас обернулося справжнім щільним обідом. Я неодноразово чула, що німці люблять поїсти і що в Німеччині великі порції, але настільки. Замовивши по тарілці рису з куркою/індичкою/грибами, кожному з нас принесли величезне блюдо з гіркою їжі, осилити яку мені цілком так і не вдалося. Усе задоволення обійшлося в 5 євро сок 2 євро.

Храми і могильники древньої Мальти

День 6. Оберне.
Незважаючи на 31 грудня, я вирішила не залишатися цього дня удома, а з’їздити на півдня в невелике містечко Оберне, але не врахувала, що в передсвяткові дні у французів такі відміни потягів! У результаті прибувши на вокзал, найближчий потяг виявився тільки через 1,5 години, які я благополучно витратила, ще раз прогулявшись по Маленькій Франції.
Вокзал знаходиться в 200 м від центру міста, оточеного напівзруйнованими віковими стінами, які вдало вписалися в сучасні будинки. На огляд міста вистачить буквально декілька годин, якщо не забратися в яку-небудь кафешку або винний льох 🙂 Місто казково красиве і миле, особливо в післяріздвяний час.

Усі будиночки в місті були прикрашені в такою теплотою і любов’ю, що хотілося зупинятися біля кожного з них і як слід розглядати. Навколо міста можна було споглядати виноградники, що ростуть прямо на схилі гори, великими буквами на якому було написано назву виноробні.

У Оберне знаходиться декілька соборів – католицьких і протестантських. На жаль, ні в одному не вдалося побувати, оскільки були закриті. Поряд з одним майже в центрі міста був знайдений дуже хороший великий сувенірний магазин з низькими цінами і здійснений шопінг 🙂 Магніт 2 євро, кухоль з лелеками і написом “Ельзас” 4 євро, така ж підставка для ложки 3,5 євро.

День 7. Перший день нового року.
Початок нового року був зустрінутий двічі – по російському, а потім і французькому часу. У Страсбурзі цього вечора було дуже спокійне. Тільки поряд з російськими установами запускалися феерверки, вони ж були видно на іншій стороні Рейну – в Німеччині. Французи схоже проспали прихід нового року або провели його в ресторанах міста.
Гарненько відіспавшись після довгих посиденьок за розмовами і переглядом німецького телебачення, я вирішила прогулятися в парку Оранжери. День видався дощовитим і холодним, але незважаючи на це в саду прогулювалося дуже багато людей. У зоопарку, розташованому на його території, можна було ближче познайомитися з символом Ельзасу – лелекою, яких там міститься декілька десятків, а також фламінго, черепахами, мавпами, великими папугами і іншою живністю.

День 8. Рибовилле.
Як я вже писала, в це село по Винному шляху потягу ходять тільки по вихідних днях. Так, в суботу я вирішила в неї попрямувати. Доїхавши до вокзалу Рибовилле за годину на електричці, я вийшла на платформі з двома парами французів. Помаячивши біля вокзалу, я зрозуміла, що він не працює і схоже дуже давно – фарба облуплена, старі оголошення, в одному з яких було щось написано про 5 км. Ні про що не підозрюючи, я пішла по єдиній дорозі, що веде в місто. Французи, що переді мною йдуть, зупинили автомобіль і про щось розмовляли з водієм. Він посадив їх в машину і окликнув мене – чи Не в Рибовилле мені треба? Я відповіла, що так. На що він запропонував підкинути мене з тими туристами. Я поцікавилася – а що, це далеко звідси? Виявилось, саме 5 км тут і було! Я завантажилася в машину і мене благополучно повезли до центру містечка, навіть відмовившись від плати за проїзд. 🙂

Рибовилле виявився милим містечком, яке оточують виноградники, кругом розташовувалися дегустаційні зали і продавалося вино.

Народу було зовсім мало і я почувала себе навіть трохи незатишно. Власне містечко є всього однією вулицею з невеликими відгалуженнями, які я обійшла за 1,5 години.

З Рибовилле я планувала доїхати на усе тому ж автобусі №106 до Риквира і потім на нім же дістатися до ж/д вокзалу. На в’їзді до міста зупинка благополучно була знайдена, але мене не покидало почуття сумніву. Покрутившись поряд, мені викликалася допомогти місцева прибиральниця в громадському туалеті :), що поруч стоїть, Вона те мені і сказала, що автобуса не буде. Т. до. по-французьки я не говорю, а зрозуміла я це тільки по її жестах, я вирішила про всяк випадок перевірити і почекала. Автобус, звичайно, не приїхав. Я була вимушена повернутися в місто з однією єдиною думкою – ЩО РОБИТИ??? До станції 5 км, я одна, і навіть не знаю як туди дістатися.
Мої спроби знайти хоч якусь інформацію або хоч би карту міста увінчалися неуспіхом і я вирішила, що залишається тільки один вихід – йти навмання в тому напрямі, звідки мене привезли уранці на машині. 5 км з моїх міркувань людина повинна пройти за годину. Прикинувши, я пішла в дорогу. Дороги було дві – велика і поменше. Вибравши ширшу, я пішла по ній. Через якийсь час пішохідна алея закінчилася, і мені довелося йти по узбіччю. Десь через 40 хвилин я почала дізнаватися околиці – цих конячок в загородці я вже бачила, означає йду в правильному напрямі:)))

Благополучно дійшовши до станції, я побачила все тих же французів, з якими уранці їхала на машині в місто. На потягу я дісталася до Селеста, щоб купити там квиток (на станції Рибовилле ні каси, ні автомата не було). Але після 18-00 каси в Селеста не працювали, а автомати по колишньому приймали тільки дрібницю і картки. Так і довелося мені їхати зайцем до Страсбурга. Такої нервової днинки у мене давно не видавалося:)

Дайвінг сафарі в Судані

День 9. Страсбурзькі музеї.
У перше воскресіння місяця в Страсбурзі день, коли в усі музеї вхід безкоштовний, тому ми вирішили відвідати деякі їх них. Крім того, на додаток до музеїв можна також піднятися на оглядовий майданчик кафедрального собору Нотр Дам.
Детально про музеї писати не буду, оскільки я не особливий їх любитель, і усе мені вони здаються приблизно на одне обличчя 🙂 Скажу лише, що відвідані були музей Ельзасу, Історичний, музей собору Нотр Дам.

Найбільш пізнавальним і інтерактивним виявився історичний музей. Тут можна і капелюх приміряти, і представити себе лицарем в обладунках і кнопочки понажимать. 🙂
У музеї Ельзасу представлений побут корінних жителів регіону. Досить цікавий музей, розташований в одному із старовинних фахверковских будиночків. Музей Нотр Пані, що знаходиться по сусідству з собором, містить безліч експонатів, які колись прикрашали храм. Музей на любителя.
Мабуть, найцікавішим було піднятися на оглядовий майданчик собору. (Звичайна ціна 4,6 євро).

Ліфт в соборі не передбачений, тому туристи видираються на оглядовий майданчик своїми ніжками. Підніматися доводиться по круглих сходах на висоту 66 метрів, але це того коштує.

Навіть незважаючи на похмуру погоду, вид захопив. Тут також можна споглядати годинниковий механізм вежі.

Ліверпуль. Антикварний ярмарок. Палац Святого Георгія

День 10. Кель.
Спочатку мною був запланований виїзд в місто Хайдельберг або Фрайбург в Німеччині або поїздка в Швейцарію, але статут до кінця відпустки від вражень і звівши свої фінанси до мінімуму, я вирішила обмежитися поїздкою в прикордонний Кель.

Доїхати усе на тому ж автобусі №2 до моста, я перейшла його і відправилася гуляти по Німеччині. Сам по собі місто нічого визначного не представляє – звичайне містечко, із звичайною сучасною малоповерховою архітектурою.

У Келе я вирішила розпрощатися з останніми грошима, що залишилися. Шопінг тут виявився набагато вигіднішим, ніж у Франції. По різдвяних знижках я накупила подарунків рідним і близьким, і про себе не забула.
По дорозі назад, уявивши себе Ангелой Меркель, я пройшлася на сторону французів по новому пішохідному мосту через Рейн, побудованому до великої саміту, що проходив в Страсбурзі.

З обох боків Рейн розбиті парки, гуляють туристи і місцеві жителі.

День 11. Від’їзд додому.
Сайт німецьких залізниць запропонував мені хитромудрий маршрут в аеропорт Карлсруэ – з двома пересадками на двох автобусах і одному потягу. Та як цей варіант понад усе підходив мені за часом, довелося удатися до його здійснення. Перший автобус відходив прямо від вокзалу Келя. У нім я купила квиточок до Бюля. У проміжному містечку успішна пересіла на інший автобус і дісталася до станції, від якої до Баден-Бадена одна зупинка.
На вже знайомому вокзалі у Баден-Бадена в кафешці, яка мені дуже запала в душу, я поснідала дуже смачною свіжою булочкою і кавою. І трохи почекавши, на автобусі 205 доїхала до аеропорту. Літак в час прилетів з Москви, тому нас теж не затримали і швидко навантажили. Мені дуже повезло – я їхала одна на трьох кріслах, попри те, що літак був майже заповнений:) В Шереметьєво ми прилетіли точно за розкладом. Москва зустріла нас суворим після Європи морозом – 15 градусів.
Казка закінчилася, попереду суворі буденні реалії 🙂

Післямова…
Попри те, що будь-яке місто Європи краще виглядає у весняно-літній час, коли на деревах зелені листочки, кругом ростуть квіти і пахне скошеною газонною травою, Страсбург і Ельзас в цілому потрібно дивитися саме в різдвяний час. Такого відчуття казки і нереальності того, що відбувається я не пам’ятаю в собі напевно з самого дитинства! Тому якщо Ви ще не вирішили, де провести наступні новорічні свята, ласкаво просимо в Ельзас! :))))))))